Trainingstips

Trainingstips voor Skate4AIR (Classic en Daylight Challenge)

Voor een goede voorbereiding voor de Skate4AIR Classic naar de Weissensee of de Skate4AIR Daylight Challenge op het Runn Meer is het belangrijkste startpunt jouw huidige conditie en vaardigheid op het ijs. Vervolgens is het belangrijk om te weten wat jouw doel is (uitrijden, een snelle tijd neerzetten of zoveel mogelijk kilometers schaatsen) en hoeveel tijd je wekelijks kunt besteden aan trainen en oefenen.

Om de onderstaande schema’s zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij jouw wensen en mogelijkheden onderscheiden we grofweg drie groepen deelnemers.*   

 

I Goed schaatsend, sportief

Je hebt veel schaatservaring en een redelijk tot goede conditie. Je wilt zo min mogelijk pauzeren, een snelle tijd rijden en wellicht een nieuw PR neerzetten.

II Redelijk schaatsend, redelijk sportief

Je kan redelijk schaatsen en hebt het vertrouwen dat je de 200 kilometer gaat halen, maar óf qua snelheid op de baan óf qua conditie is er nog werk aan de winkel.

III Onervaren schaatser met een redelijke conditie

Je vindt de 200 kilometer echt heel spannend en vraagt je af of je het wel gaat halen. 

*Deze indeling geldt ook voor de Skate4AIR Daylight Challenge deelnemers. Waarbij het doel is om zoveel mogelijk kilometers te schaatsen binnen 9 uur en 8 minuten.

 

Hieronder zullen we per groep een leidraad geven voor de trainingen. Een trainingsschema is altijd een individueel programma wat doorlopend rekening houdt met de omstandigheden en de mogelijkheden van de sporter.  Wil je graag persoonlijk advies en/of schaatsles, dan kan Duosport je hierbij helpen. Kijk op www.duosport.nl of schiet de Duosportinstructeurs aan bij de clinics. 

 

Zie voor trainingsschema’s per groep onderstaande downloads.