Wie zit er in 't pak: Christian van Saaze

Normal 44d21b17a1221cbbbd223450724feaab594e7358
06 februari 2018 12:55

In de rubriek “Wie zit er in 't pak?” laten we je graag nader kennismaken met enkele van onze deelnemers en onze onmisbare helpers op het ijs van Duosport en Team Skate4AIR, Christian van Saaze zit namens hen deze week in 't pak. Hij geeft onze deelnemers belangrijke tips voor het schaatsen op natuurijs en deelt nog een geheim.

Een evenement als Skate4AIR was reddeloos verloren zonder de vele helpende handjes die van links en rechts worden toegestoken. De organisatie maakt dankbaar gebruik van een inmiddels indrukwekkende club vrijwilligers die naast het ijs de nodige hand-en-spandiensten verleent. Maar ook óp het ijs kunnen de deelnemers aan Skate4AIR rekenen op professionele ondersteuning. Het zijn de mannen van Team Skate4AIR en de dames en heren schaatsinstructeurs van Duosport die iedereen naar de finish helpen.

Christian van Saaze (39) van Duosport begeleidt dit jaar, samen met zijn instructeurs, de deelnemers die meedoen aan de Daylight Challenge in Zweden. De ervaringen die hij opdeed op de Weissensee in Oostenrijk komen daar vast van pas. Hij deelt graag enkele praktische tips met onze deelnemers.


Niet alleen
“Zorg dat je het niet alleen doet,” drukt hij iedereen in een geel-zwart pak op het hart. “Meerijden in een team scheelt de helft. Je maakt gebruik van het ritme van de groep. Als je alleen rijdt kun je het jezelf niet veroorloven om in gedachten te verzinken. Je moet dan constant opletten dat je niet in scheur rijdt. In een groep heb je steun aan elkaar, en dat ga je vroeg of laat echt nodig hebben.” Want het is niet de vraag óf de man met de hamer komt, maar wannéér. De kunst is hoe je daarmee omgaat. “Het draait allemaal om menselijke power. Het gaat pijn doen, maar onthoud dat die pijn ook weer weggaat.”

Eten en drinken
“Let er ook op dat je voldoende eet en drinkt. Onderweg en als je bij de Skate4AIR-tent pauzeert. Ook als je geen trek hebt. Je lijf heeft brandstof nodig om deze prestatie te kunnen volbrengen.” Zorg er wel voor dat je de duur van de rustmomenten begrenst. Hoe langer je op de schaats staat en hoe meer kilometers je in de benen hebt, hoe groter de kans op stijfheid wordt. Naarmate de tocht vordert, gaat het langer duren voor je na een onderbreking de slag weer te pakken hebt. Als je in een groep zit maar het tempo niet meer bij kunt benen, moet je lossen. De groep wacht immers niet.

Geheim
Chris wil ook nog wel een geheim onthullen. “Wat maar weinig schaatsers zich realiseren, is dat de instructeurs vaak nerveuzer zijn als ze voorrijden voor Skate4AIR, dan als ze als individu aan de start van een wedstrijd staan,” bekent hij. De verantwoordelijkheid die ze voelen voor de groep is groot. Ineens maken ze zich druk om hun conditie, of die wel op peil is. Of ze wel genoeg getraind hebben. Of ze geen onderdeel worden van een valpartij. “Vaak heerst er een wat melige wedstrijdspanningsfeer.” Ook de instructeurs krijgen het op een gegeven moment zwaar. Vaak gebeurt dat zo rond de 140 kilometer. Op dat moment komen de professionals van Team Skate4AIR ingevlogen en helpen de instructeur in kwestie over het dode punt heen. Het ultieme symbool van saamhorigheid: iedereen doet mee voor het grotere doel.



Geniet
Maar het belangrijkste advies dat Chris heeft, luidt: “GENIET!” Weet dat wat je presteert iets héél bijzonders is. Misschien doe je het maar één keer in je leven. En houd er rekening mee, dat als je weer thuis bent, niemand snapt wat je hebt gedaan. Deze unieke ervaring laat zich moeilijk in woorden vangen. Finishen is per definitie een emotionele aangelegenheid, of je nou deelnemer bent, professioneel marathonschaatser, of ervaren instructeur. Zelfs de nuchtere Chris hield het bij de finish niet droog. “200 Kilometer schaatsen is heel erg heftig, ook als je gezond bent,” benadrukt hij. Toen oud-deelnemer en CF-patiënt Dave van Brakel de volledige afstand van de Alternatieve Elfstedentocht volbracht, was Chris erbij. Dat moment roerde hem tot tranen. “Het is jammer dat je blaas op dat moment naast je neus zit,” besluit hij schutterig.

Je ziet, ook doorgewinterde schaatsinstructeurs zijn net gewone mensen. Vergeet dus niet om naast voldoende gelletjes, ook een zakje Fishersman’s Friend bij je te steken. Je weet nooit wanneer het van pas komt. Beter mee verlegen, dan om verlegen. Onze deelnemers sponsoren? Dat kan! www.skate4air.nl/doneren