Kleding, bescherming & materiaal

Kleding maken de man schaatser

Naast de vereiste training, is het ook belangrijk om je zodanig te kleden, dat je de kou kunt trotseren. Van Skate4AIR krijg je een goed schaatspak, jasje, coll en muts. Voor de overige schaatskleding dien je zelf te zorgen, zoals: een helm (verplicht), een goede sport-/sneeuwbril en (thermo)onderkleding. Hieronder vind je verscheidene documenten waarin we advies geven over kleding, bescherming, overige tips én een checklist zodat je goed beslagen ten ijs komt! 

 

Kleding/materiaal

Het dragen van de juiste kleding is belangrijk om de Skate4AIR evenementen met succes te kunnen voltooien. Het Runn meer en de Weissensee kunnen er ogenschijnlijk lieflijk uitzien, maar ervaring heeft geleerd dat zij ook meedogenloos kunnen zijn. Kleding die men draagt dient aangepast te zijn aan de verschillende weersituaties. Goede kleding die de wind kan breken, vocht afwerend of zelfs waterdicht is, maar wel kan ademen. Lees hier meer over het kleding advies. 

 

Veiligheid op natuurijs

Safety first! Je hebt je kledingpakket in het bezit, je schaatsen zijn geslijpt, je bent klaar om te schaatse! of toch niet helemaal? Juist, je hebt nog essentiele bescherming nodig, zodat je zonder te veel kleerscheuren de tocht der tochten in Oostenrijk of challenge in Zweden goed ten einde brengt. Daarom hebben we speciaal voor jou een bescherming advies. Bekijk hier het advies.  

 

Eten en Drinken

Het is een groot verschil of je voor het maximaal aantal kilometers gaat (en dus niet wilt stoppen) of dat je het als een toertocht aanpakt en zo nu en dan even stopt om te rusten, drinken en eten. 

Voor de toerrijders geldt het volgende:

- Skate4AIR voorziet je van eten en drinken. Denk hierbij aan bananen, pannekoeken, cake, energygels en -repen, warme sportdrank, water, thee en chocomelk. 
- Neem je eigen specifieke voeding en drankjes mee in een tas, zodat het langs het parcours ligt en jij of een vrijwilliger erbij tijdens je stop. Uiteraard helpen wij de deelnemers hierbij, het is lastig iets uit je tas halen als je vermoeid bent en bijv. handschoenen draagt.
 

Voor de snelle rijders geldt het volgende:
- Zelf zorgen van specifieke voeding (zoals bijv. gels en repen). Dit is specifiek en persoonsafhankelijk. 
- Aanvullende voeding wordt aangereikt bij passage langs de tent (pannekoeken, cake, bananen, repen etc.).
- Drank wordt aangereikt bij passage langs de tent (energydrank, gels, water, thee, chocomelk).
- Maak je persoonlijke wensen op vrijdag bekend bij de organisatie.

We raden om tijdens je voorbereiding te experimenteren met energygels en repen indien je daar graag gebruik van wilt maken. Dan kan je testen wat voor jouw lichaam werkt en hoe het op gelletjes en repen reageert.